A pivota. Și trei gânduri despre TM 2021. Singura certitudine: după anul ăsta, nimic nu va mai fi la fel.
Cuvântul anului: PIVOTARE. În business, dar mai ales în rest.
Singura certitudine: după anul ăsta, nimic nu va mai fi la fel. Focusul se mută inevitabil dinspre hedonism spre supraviețuire, dinspre party spre reconstrucție.
Criza mătură deja afaceri, proiecte și oameni. Direct la coș. Până la final de ani, o să dispară, foarte probabil, peste jumătate dintre restaurante & cluburi, asociații & fundații, agenții & firmulițe. Apoi celelalte. Dacă nu vor pivota.
Creșele și grădinițele private se mută deja în online, pivotează de la all inclusive spre socializare „as a service”. Cluburile ce nu mai pot să vândă Cuba Libre devin (pe deplin) creatori de conținut digital, de la live streaming la community radio. IT-ul se mută din comercial în serviciul cetățeanului, stingând sau prevenind incendii sociale. ONG-urile se concentrează pe zona (foarte legitimă) de solidaritate și comunitate, înapoi la firul ierbii. Arta are de rezolvat și sublimat nevroze de masă, cu un public (teoretic) din ce în ce mai larg. Advertisingul și marketingul au șansa să (inter)medieze în loc să vândă isteric. Academica are de livrat, într-un final, și altceva în afară de rapoarte.
O să fie crâncen. Lumea și joburile noastre tocmai se duc dracului. Zona noastră de confort este la fel de depărtată ca Indiile acum 1000 de ani. Tot ce era ieri bine-înțeles va deveni lux. Cu toate astea, poate să fie și bine. Sunt vremuri intense pentru strategie, pentru planuri curajoase și gândire laterală. Cu un pic de noroc și enorm de mult efort, putem nu doar să supraviețuim, dar și să ne recâștigăm relevanța. Individual. La nivel de comunități. Global.
Un exemplu. Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii.
Sunt 90% șanse ca proiectul să nu se mai întâmple. Cel puțin nu așa cum l-am gândit. Vaccinul durează cam un an, deci slabe șanse să avem evenimente publice în prima jumătate de 2021. Banii publici pentru proiecte culturale majore vor lipsi, nu că nu ar fi fost până acum. La sponsorizări sau bugete de marketing nu are rost să visăm. Bonus de panică, nici măcar Uniunea Europeană nu o să simtă prea bine în 2021, va tuși cam grav și nu va avea timp de ghidușii care nu sunt pe lista de priorități esențiale.
Sunt 90% șanse ca proiectul să nu se mai întâmple. Cel puțin nu așa cum l-am gândit. Vaccinul durează cam un an, deci slabe șanse să avem evenimente publice în prima jumătate de 2021. Banii publici pentru proiecte culturale majore vor lipsi, nu că nu ar fi fost până acum. La sponsorizări sau bugete de marketing nu are rost să visăm. Bonus de panică, nici măcar Uniunea Europeană nu o să simtă prea bine în 2021, va tuși cam grav și nu va avea timp de ghidușii care nu sunt pe lista de priorități esențiale.
80% din proiectele culturale incluse în programul cultural pentru 2021 sunt, în noul context, imposibile (financiar sau logistic), dar mai ales, inutile. Un manager lucid le-ar tăia din buget și Gaant încă de ieri. Și ar comunica asta public.
DAR, 10% dintre proiecte TM 2021 sunt țintite către (micro)comunitățile locale și pun accentul pe reziliență, explorează forme divergente de a livra cultură către audiențe ignorate sau atipice. Timișorenii o să aibe nevoie enormă de asta și la fel ca toată țara o să târâie o depresie cât roata de moară. Oricum, măcar 10% dintre proiecte au ADN digital, pot să genereze o amprentă online bine conturată care să rezolve, măcar parțial, obiectivele de vizibilitate (inter)națională.
Pe lângă asta, comunitatea artistică locală o să aibă nevoie de o ramă în care să se regrupeze, să-și regăsească energia și încrederea, să-și testeze demersurile, să absoarbă niște fonduri și niște feedback. Este departe de a fi ideal, dar al naibii de relevant. Mai mult, se poate face. La o adică, de acasă, din pijama, pe bugete de avarie, fără angajați stabili care să ponteze.
Este doar un exemplu de pivotare. Despre cum poți să salvezi un proiect aparent condamnat definitiv, ba chiar să-l transformi într-un vector de reconstrucție, să-l pui în slujba comunității. La limită, să reinventezi obiectivele și bunele practici legate de conceptul abuzat de Capitală Europeană a Culturii.
Sunt, însă, trei condiții obligatorii pentru a putea să iei în considerare pivotarea:
1. Luciditatea.
2. Viziunea de ansamblu.
3. Responsabilitatea de a lua decizii nepopulare.
Nu e simplu. Dar e preferabil panicii, incertitudinii sau resemnării.
a pivota vi [At: SCRIBAN, D. / Pzi: ~tez / E: fr pivoter] 1 (Teh; d. două corpuri în contact) A se roti în jurul unui ax perpendicular pe un plan tangent, comun celor două corpuri în punctul de contact.
2 A se învârti ca în jurul unui pivot (1).
3 (Mil; spc; d. formații) A executa o mișcare de rotație în jurul unui reper.
4 (D. oameni) A-și răsuci brusc corpul.
5 (Spt; în jocuri colective cu mingea) A se răsuci pe un singur picior menținut în contact cu suprafața terenului.
6 (Fig; d. acțiuni, procese etc.) A se baza pe ceva. (DEX)
a pivota vi [At: SCRIBAN, D. / Pzi: ~tez / E: fr pivoter] 1 (Teh; d. două corpuri în contact) A se roti în jurul unui ax perpendicular pe un plan tangent, comun celor două corpuri în punctul de contact.
2 A se învârti ca în jurul unui pivot (1).
3 (Mil; spc; d. formații) A executa o mișcare de rotație în jurul unui reper.
4 (D. oameni) A-și răsuci brusc corpul.
5 (Spt; în jocuri colective cu mingea) A se răsuci pe un singur picior menținut în contact cu suprafața terenului.
6 (Fig; d. acțiuni, procese etc.) A se baza pe ceva. (DEX)
Despre autor
Vlad Tăușance este consultant de strategie în comunicare. Lucrează alături de agenția Argo din Iași și alături de Fundația Friends For Friends din București. În ultimii ani a fost alături de organizații neguvernamentale din țară în proiecte de comunicare, branding și strângere de fonduri, colaborând cu finanțatori precum Romanian-American Foundation și Fundația pentru o Societate Deschisă. A participat, în calitate de speaker sau moderator, la numeroase conferințe și evenimente din zona culturală – Linked Culture Timișoara, FILIT Iași, EEMC Sibiu – sau din domeniul marketingului și comunicării. A coordonat, în calitate de director artistic, dosarul de candidatură al orașului Baia Mare pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii. Ocazional semnează în calitate de scriitor și jurnalist.
Vezi mai multe articole scrise de Vlad Tăușance