913 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Bianca Dumitrașcu & Sabina Chipară s-au chestionat reciproc pentru #Guild Report 2021

De Graphic Front| 03 Aprilie, 2021 | Categorie: graphic design | Vizualizări: 1139

Bianca Dumitrașcu: O cunosc pe Sabina din liceu, deci mai bine de 15 ani. De atunci am păstrat legătura și am dezvoltat multiple pasiuni comune, una dintre cele mai puternice – tipografia.
Deși nu am trecut peste pandemie, am trecut peste 2020 sănătoase și pentru că nu am mai apucat să călătorim împreună în căutarea a noi inspirații tipografice, ne-am întâlnit virtual pentru a discuta retrospectiv. Anul trecut a adus provocări noi, și amândouă am considerat că este bine să le trecem în revista pe câteva dintre ele.


 

Sabina Chipară

Bianca: Cum a fost 2020 pentru un designer de litere?
Sabina: 2020 a însemnat pentru mine deschiderea către noi cunoștințe și provocări cu care nu m-am confruntat până acum, sau nu la acest nivel. Am continuat să dezvolt proiecte de type design, pe care sper să le puteți vedea undeva la jumătatea acestui an dar m-am extins către animație – cu litere. Pot spune că am deschis o nouă ușă, cea către design-ul de titluri de credit pentru filme. Am avut oportunitatea să lucrez pentru un scurt metraj și un documentar. Literele înseamnă comunicare și este fascinant să descopăr noi aplicații unde pot interveni.

SC: Tu cum ai caracteriza anul 2020 în 3 cuvinte?
BD: Nesigur, nou și surprinzător. Chiar dacă  toate proiectele pe care le aveam la început de an s-au oprit, și toate planurile mi-au fost date peste cap, a fost un an în care am învățat mult, am realizat proiecte pe care le credeam imposibile și am primit cele mai multe validări profesionale.

BD: Deși suntem designeri independenți, amândouă suntem mai productive într-un mediu de studio. Cât de mult te-a afectat lucratul de acasă?
SC: Da, trebuie să recunosc că am obosit să lucrez de la masa din bucătărie. Este destul de plictisitor și monoton plus că îmi este foame mereu. În mod normal împart un studio cu oameni foarte creativi și abia aștept să mă pot întoarce la acea rutină.

SC: Creativitatea este o lume alternativă liberă de realitatea cotidiană? A fost creativitatea ta condiționată anul trecut?
BD: Ce poetic sună! Nu m-am gândit la asta până acum, dar ai dreptate. Desenul, cartea și literele sunt lucruri în care simt că evadez de fiecare dată. Uneori am senzația că aș fi condiționată de faptul că am ales să rămân în România și profesez într-un domeniu atât de puțin cunoscut și înțeles aici. Din fericire pasiunea pentru litere sau o discuție cu tine mă calibrează și mă ajută să continui. 2020 mi-a sporit creativitatea pentru că am fost nevoită să găsesc soluții noi și să mă adaptez constant. Am avut mai mult timp pentru proiecte personale, pentru type design și pentru a-mi regăsi motivația.

BD: După toate experiențele tale, cât de important e mediul în care trăiești pentru creativitate?
SC: Cred că în Olanda sunt foarte privilegiată, totul în jurul meu este plăcut din punct de vedere estetic și nu numai. Acest lucru mă face să mă simt calmă, nu știu dacă mai creativă practic dar cu siguranță cu mai mult spațiu pentru a-mi organiza gândurile.

SC: Care sunt atributele unui proiect perfect realizat în 2020?
B: Pentru mine un proiect perfect este acela în care învăț ceva nou. Am avut noroc că atunci când s-a oprit tot, a început 36 Days of Type și pentru nu aveam multe de făcut mi-am permis sa explorez forme și tehnici noi pe care le-am aplicat mai apoi în alte proiecte. Așa a apărut The Ampersand Series pentru care am primit premiul de excelență la competiția anuala de Typography organizată de Communication Arts.

BD: Ai un proiect realizat în 2020 de care ești mândră?
SC: Da, aș zice că cel mai interesant proiect la care am lucrat anul trecut este Oshun. Acest proiect a început de la zero, doar cu o idee, deoarece este un start-up. Oshun își propune să inoveze legătura dintre sectorul de piercing și tatuaje și clientul final. Momentan nu pot oferi mai multe detalii pentru că ne aflăm în plin proces de finanțare. Dar pot spune că fac parte dintr-o echipă minunată cu care mă văd virtual o dată la două săptămâni.
 A fost un proiect de identitate complex pentru care am dezvoltat toate fazele creative începând cu numele: Oshun își ia numele de la zeița divinității, feminității, fertilității, frumuseții și iubirii a poporului Yoruba și este reprezentată în desenele acestui popor ca purtătoare a nenumărate tatuaje și piercing-uri. Acest brand nu își dorește să se alinieze cu conceptul “dark” cu care a fost asociată lumea tatuajelor și a piercing-urilor ci să îmbine estetica minimală și moda urbană contemporană. De aceea logo-ul pornește de la un sans serif cu mici intervenții. Iar pentru a crea imaginea de brand m-am bazat pe trei elemente de bază: punct, linie, pată. Un univers alb negru unde aceste elemente decorative se îmbină. Sigur că un brand nu poate funcționa doar în alb și negru, de aceea am adăugat accente de culoare.
Am îmbinat și caligrafia pentru sloganul: Tu piel, tu lienzo – în traducere Pielea este canvasul tău. Literele au fost scrise pe o hârtie poroasă de orez cu o pensulă ascuțită. Nu am vrut o realizare extraordinar de fină pentru aceste litere. Am vrut să păstrez expresia dezinvoltă a scrisului de mână.
Avem visuri foarte mari și cred că acest lucru a făcut ca Oshun să fie o sursă de optimism continuă și extraordinar de benefică în 2020.

SC: Având în vedere noul stil de viață la care a trebuit să ne adaptăm, ce ai reușit să înveți nou pe plan profesional?
BD: Am învățat noi tehnici digitale de desen, am dus până la capăt un tip de literă (îți mulțumesc pe această cale pentru nenumăratele sfaturi). Am experimentat cum e să organizezi și să lucrezi la un mural mare. Iar poate cel mai important, am avut timpul necesar să îmi organizez studioul, să scriu cursuri noi, să fac planuri și investiții, și cel mai important, să îmi deschid  shop-ul online.

BD: În încheiere, zi-mi 3 lucruri optimiste din 2020.
SC: În martie 2020 în urma unei convorbiri pe Skype cu José Manuel Urós – fondator Type-Ø-Tones mi-a propus să lucrăm împreună ca și co-autori pentru finalizarea unei suite tipografice extense. Josema mi-a fost profesor la masterul de tipografie din Barcelona iar pentru mine este o onoare și un privilegiu să putem lucra acum, ani mai târziu, la acest proiect. Tipografiile la care lucrăm sunt inspirate din semne Art Nouveau de pe străzile din Barcelona. Provocarea este ca aceste tipuri de literă să funcționeze atât ca și display dar și ca literă de text.

Undeva pe la sfârșitul verii am lucrat pentru Sebastian Sanfilippo – LoveLetters la o versiune italică a fontului Mint. Acest update a fost publicat luni, 8 februarie 2021 pe site-ul Future Fonts. Sunt foarte deschisă la astfel de proiecte colaborative, deoarece am tendința să mă demotivez singură când lucrez la proiecte personale de type design. Dar când am un obiectiv clar, dat de altcineva sau știu că dacă rămân în pană de idei am cu cine să fac o evaluare constructivă am un alt ritm de lucru și sunt foarte productivă.

Spre sfârșitul anului am început o colaborare cu Jeremy Mickel – MCKL Type ceea ce pentru mine este fascinant. De ceva ani am avut un sentiment de admirație  și invidie pentru Jeremy pe care nu i l-am mărturisit dar am lucrat strategic sau organic ca să iau legatura cu el și în 2019 ne-am cunoscut la L.A. I-am spus că aș fi încântată să lucrez cu el și iată în 2020 s-a împlinit visul.

Pot spune că anul 2021 va aduce defapt roadele anului 2020.

SC:  Îmi poți spune ce ai învățat despre tine anul trecut? A fost ceva ce te-a surprins?
BD: M-a surprins cât de mult m-a copleșit toată situația. A fost cel mai greu an din punct de vedere emoțional și așa am descoperit cât de important este să avem grijă și de această latură a noastră. Am învățat că trebuie să mă concentrez pe ce vreau să fac, și să îmi îndrept energia în activitățile în care cred și să accept situațiile pe care nu le pot controla.


Bianca Dumitrașcu



 

bianca dumitrascu sabina chipara typo-grafice litera guild report

Despre autor

Graphic Front
Graphic Front semnează articolele care nu pot fi atribuite neapărat unei persoane din atelierul nostru. Asta înseamnă, fie că sunt lucrate de cineva de la noi, fie că e un material preluat de la invitații sau colaboratorii noștri.