908 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Hai, mergi! Expo sculptură, Aurel Vlad. 02.03 - 03.04, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Palatul Mogoșoaia

De Mădălina Mirea| 18 Martie, 2019 | Categorie: sculptură | Vizualizări: 3008


Nucleul dur al expoziției îl constituie cele trei piese: Auriga, Coșmarul și Haina, precum și alte trei ipostaze ale durerii, ce relevă o experiență recent trăită, purtând atributele capodoperei: sunt manifestări ușor lizibile, ale unor sentimente etern umane și universal valabile. Precum în gestul magic al vindecătoarei, care toarnă cositorul unor inși speriați, artistul dă formă fricii, durerii, deznădejdii, pentru a le anula efectele. 
Jur-împrejur, în cercuri concentrice, sunt etalate trei ipostaze ale omului căzut:

Adam, cu tot arsenalul de detalii recognoscibile, de la Eva și șarpe și plante luxuriante; Icar, cu încercarea lui de a se sustrage condiției de muritor, cu versiunea sa, Prometeu; Omul care se luptă cu fiara, și încearcă să disciplineze, să se sustragă de sub teroarea păcatului.

Personaje martor punctează parcursul: dresorul de emoții, fără de care drumul ar fi mult mai greu, o sfâșietoare Pietà, în care rolurile sunt inversate, iar personajul plâns de omul deznădăjduit este o mică vietate, fără ajutor, și nu în ultimul rând Nostalgia, lucrarea pe care o vedem abia când parcurgem traseul invers, pentru că în nostalgie sălășluiește speranța. Ultima sală, aduce la un loc ciclul Achitarea viselor, cu cea mai copleșitoare compoziție: Miracolul. Personajele, care imploră divinitatea, sunt dramatice versiuni ale tuturor figurilor reprezentate până la acel punct. Și dacă medalioanele parietale amintesc de compozițiile creștinismului timpuriu, cu elemente vegetale, ce înconjură elemente figurative, din lemn policrom, Miracolul ne trimite în prima sală, pentru a închide cercul, cu lucrarea ce dă titlul expoziției: Hai, mergi! Cuplul primordial este acum în lumină, zincul din care sunt modelate figurile, supradimensionate față de scara umană, nu mai este tern, ci reflectă o stare de grație, mesajul ultim fiind că există viață și după durere.



Aurel Vlad (n. 1954) a absolvit secţia sculptură a Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“ din Bucureşti, la clasa Getei Caragiu-Gheorghiţă, în 1984. Este profesor universitar la Universitatea Națională de Arte din București; în perioada 2008-2012, a fost decan al Facultăţii de Arte Plastice, din cadrul aceleiași instituții.  Din 1990, este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România.
Lucrările sale au fost prezentate în numeroase expoziții personale și de grup în România, Germania, Japonia, Italia, Franţa şi Austria. Este și autorul unor opere de artă monumentală, precum: „Cortegiul Sacrificaţilor“ (1999), bronz, aflată la Memorialul Sighet din Sighetul Marmaţiei; „Izvorul vieţii“ (2001), piatră, şi „Coloana Mariei“ (2002), piatră, ambele în Beratzhausen (Germania).
În 2003, a fost distins cu premiul al III-lea la Simpozionul Internaţional de Sculptură din Fuente Palmera, Spania. În România a obţinut, printre altele, Marele Premiu „Constantin Brâncuşi” la Bienala de Pictură – Sculptură din Timişoara, în 2010, şi Premiul pentru excelenţă în artă, acordat de Uniunea Artiştilor Plastici din România, în 2014.

Ascultaţi-l pe Aurel Vlad în emisiunea „Vorba de cultură”, difuzată la Radio România Cultural, de luni 18 până vineri 22 martie, între orele 12:00 şi 12:30.
Realizatoare, Ema Stere.

radioromaniacultural.ro

 

aurel vlad sculptura madalina mirea

Despre autor

Mădălina Mirea
MĂDĂLINA MIREA este muzeograf la Centrul Cultural Palatele Brancovenești de la Mogoșoaia, expert în bunuri cu semnificație artistică si președinte co-fondator al Fundației Radu Bogdan.  Este curator și redactor de texte de critică de artă și de patrimoniu, pentru reviste de profil. A fost discipol al lui Radu Bogdan, unul dintre cei mai mari istorici de artă din România, cel căruia îi datoram monografia pictorului Ioan Andreescu.