"N-am cum să nu admir și să respect așa lucrări, chiar dacă presupun vandalism". Muralistul IRLO – invitat la # Oraș vandalizat.
IRLO
A studiat Arte în liceu, în Arad, iar apoi și-a continuat studiile la Facultatea de Arhitectură și Urbanism Timișoara. A început să deseneze în 1997, ca membru al culturii graffiti în orașul natal, Bistrița. În Arad a inițiat AKAcrew, unul dintre primele crew-uri de graffiti din România, precum și Deja22, un grup de street-art. Cu un stil de viață nomad, a continuat să călătorească și să locuiască în diverse orașe din România, revenind în București unde locuiește și lucrează ca pictor și muralist.
Ce consideri ca fiind vandalism?
Fiind din breasla muraliștilor și exgraffer considerațiile mele pot avea efecte secundare. Mi-l amintesc pe taică-meu care s-a prins repede care-s tagurile mele de prin Arad și se tot plângea că pângăresc casele oamenilor și n-am nici un viitor cu asta. Ei bine, știu foarte mulți artiști care așa au început, poate dacă n-ar fi avut experiența copilului vandal n-ar fi intrat în domeniu. În primul rând fenomenul graffandal n-o să poată fi oprit. N-o spun eu, c-aș ține cu el. O spun marile metropole. Se poate în schimb compensa cu murale care sunt în oarecare măsură respectate de graffiti artiști. Pe cealaltă parte și muralele sunt considerate vandalism de unii mai conservatori. Există și artiștii contemporani care folosesc vandalismul ca un principiu sau o metodă de a-și produce și de a expune artă. Mă gândesc la Piotr Pavlenski care a incendiat poarta băncii naționale a Franței. N-am cum să nu admir și să respect așa lucrări chiar dacă presupun vandalism.
Ce poate fi luat drept intervenție artistică?
Cred de ceva vreme că intervenția artistică nu trebuie să mai îndeplinească condițiile estetice, draguțe, cool sau pur decorative. Există multe gesturi deștepte în care primează conceptul sau umorul. Îmi amintesc de intervenția grupului Subreal care a fotografiat scuipături de pe jos, le-au înrămat și le au expus pe jos pe trotuar. Intervenția asta e printre preferatele mele. Sunt mulți artiști care folosesc doar text dar pus în scenă așa spectaculos încât impactul e foarte mare. Mă gândesc aici la celebrul street artist Spy care a pictat pe un perete imens textul: I' M NOT A REAL ARTIST. Nu-mi amintesc numele artistului dar o altă intervenție bună a fost înlocuirea tuturor reclamelor de pe o stradă centrală și plină de publicitate cu suprafețe de aceeași dimensiune galbene. Genul ăsta de abordare îmi place și mi se pare că dincolo de intervențiile frumoase care bucură ochiul, acestea provoacă, propun un minim efort mental pentru a înțelege ideea, mesajul și demersul artistului.
Alt greu ca artist în zona asta e al nostru Daniel Knorr care are multe intervenții geniale. A pus cagule statuilor dintr-un oraș german iar în București, a pictat tramvaie cu grafică convențională a mașinilor de poliție, armată și salvare.
Din păcate multe din genul asta de intervenții artistice nu dăinuie. Bine nici street artul inițial nu avea pretenții de conservare. Publicul care gustă așa ceva e mult mai puțin numeros – aceste intervenții nu sunt considerate pictură adevărată. Eu sper la cât mai multe intervenții de genul asta pentru că pot veni din partea oricui. Nu cred că e nevoie de o pregătire artistică, poți avea o idee bună și e suficient.
Ce crezi că s-ar putea face pentru a proteja clădirile (istorice)?
Aici e cam sensibil, unii zic că ar trebui amendați artiștii mult mai dur încât să nu și mai permită atâtea intervenții, alții zic că proprietarii clădirilor ar trebui amendați dacă nu-și curață singuri, alți susțin că primăriile ar trebuii să program de șters graffiti. Am văzut că unul din primarii de sector a achiziționat recent o sculă din asta de curățat cu jet dar și aici e o discuție – jetul puternic de apă caldă poate distruge în unele cazuri vopseaua originală sau tencuiala unor clădiri.
Din păcate pe ăștia mici și neliniștiți nu-i poți opri. Pentru ei provocarea e să deseneze pe cele mai interzise locuri. Mi-amintesc și eu perioada teribilistă de copil graffer.
În Bristol unele lucrări de ale lui Banksy sunt protejate de primărie cu niște plastic transparent și foarte gros care face imposibilă vandalizarea a poate celui mai mare vandal din istoria artei urbane.
Proiect susținut de Atelierul de Grafică – București.
PR Petra Torsan
Coordonator/ stre-curator Ciprian N. Isac – GraphicFront.ro
Mulțumiri Dragoș Dogaru – Inițiator și coordonator București: Modernism Art Deco
Aici puteți urmări toate articolele pe tema #OrașVandalizat
Comentarii FaceBook aici.