Petrescu Press – o companie românească cunoscută de cei mai mari creatori de literă din lume. Cvasinecunoscută pe piața internă.
Petrescu Press este o companie înființată de Delia și Tudor în anul 2013 în Bucureşti, care realizează bunuri şi servicii la comandă pentru export – Statele Unite, Canada, Europa. În ultimii ani producţia companiei a fost preponderent bazată pe tipar înalt – wood types - litere tipografice din lemn. În portofoliul lor se numără mulți dintre cei mai renumiți artiști creatori de literă din lume, Erik Spiekermann, Martin Majoor, Rod McDonald, Richar Kegler, Dan Rhatigan etc
În prezent Petrescu Press și-a diversificat gama de servicii și produse în domeniul de accesorii tipografice și activități cultural artistice, educative în domeniul letterpress.
Compania oferă un mozaic de produse și servicii interconectate care urmărește firul ideatic al protejării și valorificării tipografiei tradiționale. În curând ei vor porni un Atelier – Muzeu în Sibiu, destinat tuturor, nu doar artiștilor. Acolo vor organiza workshop-uri de letterpress, linogravură, xilogravură și legătorie de carte.
Ce este wood type?
Wood types sunt literele tipografice necesare pentru tipărirea letterpress. Literele tipografice sunt fabricate din lemn de esență tare, pe capăt de fibră, prelucrate etapizat mecanic și manual, finisate la înălțime tipografică, proiectate CAD și CAM tăiate la router CNC, pantograf sau laser.
Ce este letterpress?
Letterpress este tehnica de tipărire în relief, prin intermediul unei prese tipografice tradiționale. Procesul permite producerea a numeroase copii, fiecare cu o amprentă unică, datorată tipăririi “kiss” - o metodă tehnică în care întâlnirea dintre cele trei elemente determinante: 1 - presiunea presei, 2 - distribuția cernelurilor pe literă și 3 - hârtia - creeaza pe tiparitură o impresie incomparabilă, sensibilă la atingere – marca letterpress. Progresul tipăririi letterpress și dorința pentru tipăritura perfectă au adus meștesugul letterpress la rang de artă, timp de patru secole, până în secolul al XX – lea când tipărirea letterpress a devenit nerentabilă și a fost surclasată și înlocuită integral de tipărirea offset. La nivel global în țări ca: Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Belgia, Olanda, Suedia, Italia, Singapore etc, există ateliere de artizani letterpress care protejează și valorifică arta letterpress prin organizarea de workshop-uri.
Colecția Petrescu Press Wood Type
Colecția Petrescu Press Wood Types conține peste 300 de modele: typeface-uri, borduri și ornamente; dar și comenzi custom made pentru o clientelă internațională, printre care se numară designeri ca: Erik Spiekermann, Richard Kegler, Martin Majoor, Dan Rhatigan, George Walker, Rod McDonald etc. În colecția de typeface-uri - serif - se regăsesc fonturi old styles, didone și clarendon - sans serifuri – grotesque și geometrice, - caligrafice – blackletter și casual script - decorative – stil American, geometrice, antropomorfice și fonturi monospace. Sistemele de scriere în care se regăsesc typeface-urile Petrescu Press sunt latine și grecești. sistemul devanagari, si caractere chinezești.
Mișcările artistice în care typeface-urile își găsesc caracteristicile sunt Gotic, Arts & Crafts, Art Nouveau, Bauhaus, De Stijl, Futurism, Academic etc.
Portofoliu selectiv Petrescu Press
Proiectul Goluska wood type
O colaborarea importantă în anul 2019 între Petrescu Press și canadianul George Walker - book artist, gravor, scriitor, profesor recunoscut international, s-a materializat în creearea fontului Goluska în wood type. George Walker a avut o relatie de prietenie cu Glenn Goluska, astfel și-a dorit foarte mult ca fontul Goluska să fie realizat în wood type.
Proiectul Ryman Eco Wood Type
Proiectul Ryman Eco wood type dorește să ofere practicantilor de letterpress posibilitatea să tiparească cu un font economic, sustenabil și friendly eco. Fontul Ryman Eco folosește cu 33% mai puțină cerneală decât fonturile standard. Este conceput de type designerul Dan Rhatigan - director la Monotype, în colaborare cu Grey London. Fontul digital se descarcă gratuit de pe site-ul Ryman Eco.
Proiectul Mota Italic
Mota Italic este o fonderie de litere situată in Berlin, condusă de Kimya Gandhi și Rob Keller. Proiectul Chikki wood type este unic deoarece Kimya Ghandi de origine din Mumbai – India, reinterpretează prin acest font sistemul de scriere indic – Devanagari – sistem care aparține familiei Brahmic și reprezintă limba vorbită din India, Nepal, Tibet și Sudul Asiei, sistem descoperit în India veche în secolul întâi A.D.
Proiectul P22
P22 este o fonderie de litere în New York cunoscută pentru unele din typefaceurile sale care au apărut în filmul Harry Potter. Este condusă de Richard Kegler – designer, letterpress printmaker și tipograf.
Petrescu Press realizează două proiecte împreună cu P22, ambele proiecte conțin fonturi readuse la viață după versiunile lor istorice. Fontul Arts & Crafts reprezintă mișcarea artistică cu același nume, este desenat de Dard Hunter în 1900.
Al doilea proiect este un typeface complex – Bifur – din era Art Deco, desenat de A. M. Cassandre în 1929. Fontul Bifur este realizat ca wood type cromatic, este compus din 3 layere, variațiile finale se realizează prin suprapunerea layerului “D” sau “E” peste layerul “C”.
Proiectul Questa Grande wood type
Proiectul Questa Grande wood type a fost inițiat de Thomas Gravemaker – o persoană pasionată de letterpress care organizează workshopuri profesionale în centrul Amsterdamului la atelierul Letterpress Amsterdam. Thomas Gravemaker a contactat Petrescu Press în anul 2017 pentru realizarea acestui font în wood type. Questa typeface este o familie de fonturi care include versiuni serif, sans, slab și display, realizată de Martin Majoor în colaborare cu Jos Buivenga.
Colaborarea dintre Petrescu Press și Erik Spiekermann – Proiectul FF Real
Proiectele cele mai importante dintre Petrescu Press și Erik Spiekermann sunt realizarea în wood type a fontului FF Real Standard și a fontului Real Demi Bold. Typeface-ul FF Real este creat de Erik Spiekermann în colaborare cu Ralf du Carrois. Erik Spiekermann este un tipograf german, designer, profesor și scriitor, conduce un atelier de letterpress P98a în Berlin. A scris cartea “Stop Stealing Sheep & Find Out How Type Works. În anul 1989 împreună cu soția lui creeaza Font Shop, primul distribuitor de fonturi digitale. Erik Spiekermann este renumit pentru sistemele complexe de corporate design realizate pentru clienți ca: Berlin Transit, Düsseldorf Airport, Audi, Volkswagen, Heidelberg Printing, The Economist. În anul 2006 primește Medalia de Aur în cadrul evenimentului German Federal Design Prize pentru familia de typefaceuri comisionată de German Railways. În anul 2007 devine primul designer selecționat în European Design Awards – Hall of Fame.
Proiectul Futura Schmuck
Futura Schmuck este o reinterpretare în wood type a typefaceului geometric sans serif Futura Schmuck, care aparține designerului Paul Renner, lansat în anul 1927 de Bauer Type Foundry în Frankfurt și Main. Futura Schmuck este un set de forme geometrice: cercuri, semicercuri, sferturi de cercuri, pătrate, triunghiuri dreptunghice, triunghiuri isoscele, jumătați de triunghi. Scopul acestor forme geometrice simple este ca prin alăturarea lor să creeze litere. Peste 600 de blocuri wood type cu forme variate cu dimensiuni de 3 cicero și 6 cicero produse de Petrescu Press au contribuit la realizarea unui proiect între Erik Spiekermann și Tipoteca Italiana din provincia Treviso, Italia. Tipoteca Italiana este Muzeul de Wood Type și Printing cu o suprafață de peste 3000 de mp, care are o colecție de peste 1600 de fonturi metalice și 1800 fonturi wood type.
Pentru mai multe detalii și comenzi vizitați site-ul woodtypecustoms.com
Despre autor
Dacă dorești să distribui o informație din zonele noastre de interes, scrie-ne la adresa hello@atelieruldegrafica.ro