908 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Reclame fără capitalism - Grafică publicitară românească. 1950-1989. 400+ imagini. 69 lei (Tiraj epuizat)

De Graphic Front| 15 Februarie, 2012 | Categorie: CĂRȚI GRAPHIC FRONT | Vizualizări: 2578

Cartea este rezultatul unei perioade de documentare începută de Atelierul de grafică în 2012.
Cuprinde materiale din diverse publicații, reviste, almanahuri, ziare – o riguroasă selecție din peste 3000 de imagini apărute pe parcursul a 39 de ani
+ texte de Raluca Feher, Șerban Alexandrescu, Atelierul de grafică


Aveţi în faţă a patra carte făcută de noi, destinată graficii de dinaintea lui ‘89. Peste 5 ani de observare acoperind puncte de vedere scrise de zece oameni și mii de materiale selectate și aranjate cu grijă. Toate așezate în câteva sute de pagini tipărite: 4 cărţi
.....
Unul dintre amănuntele evidente este că de-a lungul acestui timp au existat graficieni implicaţi în respectivul aparat imens de comunicare, mâini pricepute care au desenat, au organizat pagini și au inventat forme, precum și oameni din alte domenii ce au făcut treaba unui graphic designer. Au existat și cei care au manevrat cuvintele, născocind nume de cofetării, de cosmetice și texte pentru sistemul publicitar al vremii. Tot cu meserii numite altfel decât se numesc acum. Vedem în această carte că s-a practicat uneori chiar ședinţa foto dedicată produsului vizat. Privind multe dintre imaginile reproduse aici, nu putem să nu ne întrebăm cum suna brief-ul (care nici el nu se numea așa) către doamna ce prezenta un produs. La băuturi și la textile răspunsul pare mai simplu. Dar cât de galeș te poţi uita la o cutie de vopsea sau cât de graţios poţi ţine în mână o farfurie plină cu nasturi?
(fragment din prefața cărții)


O altă particularitate a publicităţii româneşti din comunism este „ghetto-izarea” reclamelor: ele îţi pică în cap în doze enorme, pentru că de fapt erau „închise” în rezervaţii de publicitate. 80% din reclamele culese de echipa care a alcătuit această carte provin din almanahurile vremii, care conţineau cea mai mare cantitate de publicitate din epocă. Într-o mare măsură publicitatea era „livrată cu almanahul” în România socialistă. Adică vara, înghesuită în „almanahurile estivale” şi în decembrie, burduşită în „almanahurile anuale”, pe care le devora toată lumea în decembrie şi ianuarie, aşteptând să i se coacă kilul de banane de pe şifonier.
(fragment din textul lui Șerban Alexandrescu)

 

Echipa cărții
Concept grafic și editorial/ Ciprian N. Isac, Carla Duschka
Documentare și imagini/ Atelierul de grafică, Mihai Tudoroiu, Cristian Dumitru - Muzeul Jucăriilor
Foto documentare/ Ciprian N. Isac, Mihai Tudoroiu
Texte/ Raluca Feher, Șerban Alexandrescu, Atelierul de grafică


Corectură/ Călin Torsan
Prelucrare foto/ Ciprian N. Isac
Traducere/ Samuel W. Onn

Alti contributori/ Nicu Marin


Specificații tehnice
Format/ 16,5 x 23,5 cm
Număr pagini/ 176
Hârtie/ Multi Design Natural 130g/mp
Font/ Decima Pro by TipografiaRamis
Tipar/ offset integral policromie + 1 culoare specială
Coperte/ carton colorat în masă cu cotor pânzat
Folio/ 1 culoare
Legătură/ fascicole cusute

Preț 69 lei (tiraj epuizat)
 




Parteneri
Proiect editorial co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Cu sprijinul Media Post Hit Mail

Parteneri media
Revista Igloo, Zeppelin, Radio RFI Romania, Fundația Cărturești, Headsome Communication, Headvertising, IQAds, The Institute, Possible Books, Vitamin Arhitects, UNArte, Synopsys, Jumătatea plină, Ordinul Manufacturierilor

atelierul de grafica reclame fara capitalism grafica fara computer gf books book design ciprian n. isac

Despre autor

Graphic Front
Graphic Front semnează articolele care nu pot fi atribuite neapărat unei persoane din atelierul nostru. Asta înseamnă, fie că sunt lucrate de cineva de la noi, fie că e un material preluat de la invitații sau colaboratorii noștri.