916 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Aviația Sportivă (1950-1954)

De Horia Stoica| 22 Iulie, 2011 | Categorie: aviație | Vizualizări: 4786


Luna aceasta, în 20 a fost ziua Aviației Române. Marcăm această zi cu un post nou în arhiva GF: revista Aviația Sportivă. (colecția Dan Tudoroiu)
Revistă lunară a Aviației Civile, Aviația Sportivă (1950-1954), a avut anterior titulatura de Aviația (1948-1949), iar din 1955 a apărut sub numele de Aripile Patriei. Schimbările de nume ale acestui periodic se datorează modificărilor de instituții sub care regimul comunist își subordona activitățile de planorism, aeroclub si aviație civilă. Din 1950 și până in 1953 aviația sportivă a fost păstorită de Comisia Centrală a Aviației Sportive căruia revista îi împrumută numele, pentru ca din 1954 aceste activități să fie preluate de Asociația Voluntară pentru Sprijinirea Apărării Patriei ceea ce face ca în 1955 revista să își schimbe din nou denumirea în Aripile Patriei. (Aeroclubul României)


Dacă la începutul aviației existau clișeele pe sticlă iar calitatea imaginii ne surprinde și astăzi, în anii 50 avem caricaturile unor desenatori care se chinuiau să-și însușească tehnica realismului-socialist. De foarte multe ori nu au reușit. Nici fotografii nu excelează în surprinderea activitații de aerodrom. în zbor nici nu poate fi vorba. Imaginile reale sunt foarte rare, și foarte interesante în cazul în care au supraviețuit.
Aviația anilor "50, caracterizată prin dezvoltarea ei la nivel mondial datorită cercetărilor în domeniul aeronautic întreprinse în perioada celui de-al doilea război mondial, reprezintă în România o etapă atipică. Este o eră de final pentru o doctrină și un anumit gen de mentalitate combinată cu renunțarea la tehnica de aviație performantă acumulată prin construcțiile aeronautice locale și cele de import. Trecerea spre aviația reactivă, atât militară cât și civilă, se face prin acceptarea tehnicii sovietice livrată noilor aliați din estul Europei.


De o calitate indoielnică, la nivelul avioanelor interbelice construite în Europa, acest material este prezentat de propagandă ca fiind superior din toate punctele de vedere celor anterioare. Propaganda în domeniul aeronauticii nu este ceva nou în România, însă modul în care se desfășoară se înscrie în specificul perioadei de inspirație sovietică. Acest nou concept este cel mai bine lustrat de revistele de aviație din perioada anilor ”50. Sub pretextul nedivulgării de imagini cu tehnica superioară sovietică, imaginile cu avioane, pe coperți în special, sunt redate stilizat, figurativ, eventual cu tineri pionieri lângă ceva ce pare a fi un avion (nu știi dacă este botul, coada sau o aripă). în realitate, aceste imagini ascund precaritatea materialului aeronautic care, dacă ar fi prezentat mai realist, ar speria tineretul.


Cu toate lipsurile ei, perioada anilor ”50 este totuși una interesantă, nu foarte bogată pentru aviatori, însă foarte zbuciumată pentru ingineri și constructori care fac lucruri aproape imposibile pentru reclădirea industriei de aviație.

Alte posturi pe tema aviaței la Fotografie/ ISTORIE MILITARă: IAR Potez 25, Avioane militare române din primul război mondial


Horia Stoica este fondatorul și redactorul-șef al revistei Modelist, revistă de modelism și istorie militară. Este directorul editurii Host Models, ce are în program publicarea mai multor cărți de specialitate din domeniul aviației militare.
 

istoria aviatiei

Despre autor

Horia Stoica
Horia Stoica este fondatorul si redactorul-sef al revistei Modelist, revista de modelism si istorie militara. Este directorul editurii Host Models, ce are in program publicarea mai multor carti de specialitate din domeniul aviatiei militare.

Articole asemănătoare

0 comentarii

Scrie un comentariu

Graphicfront vă recomandă ca opiniile exprimate să fie scurte şi la obiect. În general, nu trebuie să depăşească lungimea articolului original. Comentatorii trebuie să manifeste respect faţă de ceilalţi participanţi la discuţie şi să folosească un limbaj corect şi civilizat. Graphicfront îşi rezervă dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe.