916 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Cinemascop Independenţa

De Angelo Mitchievici| 19 Februarie, 2013 | Categorie: litere | Vizualizări: 2294


Ce a însemnat cinematograful pentru societăţile închise pentru ţările din spatele Cortinei de Fier? Ceea ce a reprezentat cumva gaura făcută în scândura care-i separa pe nudiştii bărbaţi de nudistele femei. Cinematograful este această gaură în zid, este o invitaţie la voyeurism. De o parte este lagărul socialist guvernat de o morala puritană a bastonului, de cealaltă parte putredul regim capitalism, atât de dezirabil în dezordinea sa gangsterească. Imperlismul infam arată foarte bine. Sute de mii de ochi se holbează la pânza albă pe care rulează filmul american, fiecare doreşte să putrezească în iadul capitalist, să trăiască din plin în corupţia occidentală decât să prospere în paradisul comunist. Cinematograful este în anii ’60 filmul francez cu Alain Resnais, François Truffaut, Louis Malle, filmul italian cu Fellini, Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni, Vittorio de Sica etc, este filmul rusesc cu Zboară cocorii, Siberiada, etc.


în anii ’80 toate acestea dispar, cinematograful de artă lasă locul westernurilor spaghetti şi unui consumerism strecurat printre fabulele despre răul capitalist. El devine practic o ședinţă de voyeurism, un mod de a visa cu ochii deschişi, un vis de opiu fară opiu, un paradis artificial accesibil şi celui mai sărac. în el se amestecă melodrama filmului indian cu sau fără Raj Kapoor cu supergalacticul Război al stelelor. Oricât de modest arată o sală de cinematograf, oricât de murdară poate fi, şi poate fi, oricât de urât miroase clasa muncitoare înghesuită de-a valma, stând şi în picioare să vadă filmul, ceva magic se petrece în această cameră obscură, ceva similar visului de evadare al marilor carnasiere care patrulează zidurile cuştii. Fiecare cartier îşi are cinematograful lui. Un bilet costă 5 sau 6 lei. Pentru filmele de succes ele sunt vândute la suprapreţ cu 12 lei. Există cozi la casa de bilete. Cinematograful trăieşte perioada sa de glorie, cu săli arhipline, cu bilete în picioare, cu tranzacţionări capitaliste a biletelor. El reprezintă mirajul unei evadări imposibile, o supapă prin care aburul dorinţei ţâşneşte zgomotos afară.

Mai multe imagini la ARHIVA GF


angelo mitchievici cinematografe vechi communism in Eastern Europe communist visual communication comunism litere vechi litere volumetrice mostenirea comunista old cinemas

Despre autor

Angelo Mitchievici
Angelo Mitchievici este lector universitar dr., cronicar de film si redactor al revistelor Romania literara, Ex Ponto. Text, imagine, metatext si director al departamentului ,,Ideologie si cultura" din cadrul IICCMER (Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc). Este autor si coautor al unor carti de istorie si teorie literara, critica de film, dar si al unei serii de texte dedicate comunismului.

0 comentarii

Scrie un comentariu

Graphicfront vă recomandă ca opiniile exprimate să fie scurte şi la obiect. În general, nu trebuie să depăşească lungimea articolului original. Comentatorii trebuie să manifeste respect faţă de ceilalţi participanţi la discuţie şi să folosească un limbaj corect şi civilizat. Graphicfront îşi rezervă dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe.