916 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Copil fiind, vroiam să devin inspector criminalist. Interviu cu Jakob Gleisberg, designer

De Carla Duschka| 11 Aprilie, 2013 | Categorie: graphic designeri străini | Vizualizări: 5201

JAKOB GLEISBERG
» 33 ani, grafician, fotograf, co-proprietar Kollaborat Studio, Leipzig, Germania

Carla Duschka Cum ai defini meseria de grafician (ne referim la comunicare vizuală, grafică de carte)?
Jakob Gleisberg Este un domeniu foarte divers și cu multe fațete. Task-ul este să înțelegi bine atât emițătorul cât și receptorul din procesul de comunicare și să găsești soluții cât mai eficiente pentru problemele de comunicare.
Asta se poate întâmpla într-un mod foarte experimental dar și foarte analitic.


C.D: Ai dorit dintotdeauna să faci asta sau așa s-a întâmplat ori ai început cu altceva?
J.G: Nu, copil fiind vroiam sa devin inspector criminalist. însă părinții mei au încurajat de foarte devreme latura mea creativă. Mai târziu a trebuit să mă zbat ca să pot studia asta.

C.D:  Poți numi 2 caracteristici de bază absolut necesare unui bun grafician?
CJ.G: Interesul extrem de serios pentru conținut, respectiv pentru oameni și puterea de convingere.



C.D: Care sunt principalele tale surse de documentare și inspirație?
J.G: Viața de zi cu zi, artele, cărțile din bibliotecă, internetul, experimentele de tot felul.

C.D.: Cum ai descrie peisajul graficii contemporane, dacă ar fi să folosești un singur cuvânt?
J.G: Retro

C.D:  Ce rol mai are tradiția, școala de artă a tiparului și a cărții în formarea tinerilor designeri și ilustratori?
J.G: Tradiția și meseria au fost mereu o premisă importantă și o sursă pentru a produce ceva nou. Acest lucru este valabil astăzi pentru domeniul design-ului mai mult decât pentru artele libere. Fără cunoașterea tehnicilor și a regulilor, nu poți decât să bâjbâi la voia întâmplării nefiind conștient de ceea ce lucrezi. și ajungi să repeți fără să vrei, lucruri deja de mult existente.





C.D: Cum vezi performanța? Care sunt șansele de a face performanță în Germania? Contează?
J.G: în Germania nu văd excelență în domeniul graphic-design-ului. Promovarea elitelor încearcă să întărească respectiv să mențină nivelul atins. Dar astfel, de regulă calitatea se pierde. Pentru mine, în Germania e mult mai de dorit o clasă de mijloc mai bine și în spectru larg educată.




C.D: Ce nemulțumiri ai față de breaslă/ față de interacțiunea cu societatea?
J.G: Mulți tineri își doresc să ajungă graphic-designer. însă este o meserie în care nu prea ești luat în serios cu adevărat, nici ca artist nici ca antreprenor.



C.D: Poți numi o lucrare care te reprezintă, de care ești foarte mulțumit?
J.G: Identitatea vizuală pentru Designer’s Open GmbH. Organizatorii Târgului de Design din Leipzig sunt foarte activi în diferite domenii în paralel - printre altele sunt designeri de produs. După o clarificare a conceptului și construcției brandului, am gasit împreună cu ei imaginea și asezarea potrivite. Nimic care să iasă prea mult în evidență, însă ceva util, ce funcționează foarte bine.

C.D: Din experiența ta, cum ai descrie lucrul într-o (mare) agenție de publicitate și cum e să ai propriul studio?
J.G: Prin procedurile decizionale din cadrul ierarhiei unei agenții, anumite lucruri se pierd. Se cheltuie multă energie dar și bani. în schimb, în propriul birou adesea ești luat drept om bun la toate, dar măcar ai senzația că realizezi efectiv mai multe.


C.D:  Ce crezi/simți față de noile tehnologii? Cum vezi viitorul cărții tipărite în raport cu e-bookurile?
J.G: Noile tehnologii sunt captivante și necesare, din punctul meu de vedere. Cartea tiparita se justifică din ce în ce mai mult doar ca obiect de design, ca exprimare a valorii, a luxului. Așa cum pe vremuri enciclopedia Brockhaus cu 20 de volume trona în bibliotecă. Cunoașterea, distracția și informația vor exista în curând numai în formă digitală. în acest mod viața noastră se dematerializează. Ceea ce nu mi se pare un lucru rău. însă cartile nu vor dispărea. Atâta vreme cât oamenii „activi digital” vor citi cel puțin la fel de mult ca cei activi „analog”, nici nu ar trebui privită așa critic această transformare.


Foto © Kollaborat, Atelierul de grafica - Anna Ciepiela

Articol ilustrat cu imagini ale următoarelor lucrări:
“What do you think, where we are marching to?”, carte publicată la Disadorno Edition, Berlin, distinsă ca una dintre cele mai frumoase cărți germane din 2010; grafica Gaston Isoz, fotografii și idee Jakob Gleisberg
State and Future of Creative Work in Leipzig, carte, 2012
Gutes Stiften, identitate vizuală pentru o companie care oferă consultanță și management pentru fundații, 2012

Kollaborat este un studio din Leipzig specializat în comunicare & design, deținut de Jakob Gleisberg și Hendrik Möller, fondatori și designeri principali.

book design design de carte design studio leipzig kollaborat studiouri de design interviu

Despre autor

Carla Duschka
Carla este licențiată în arte plastice, grafică (studii universitare la Bucuresti și postuniv. la Berlin) având ca principală preocupare grafica de carte. Este grafician la Atelierul de grafică și lector asociat în cadrul UNArte București. Este unul din fondatorii proiectului GF.

0 comentarii

Scrie un comentariu

Graphicfront vă recomandă ca opiniile exprimate să fie scurte şi la obiect. În general, nu trebuie să depăşească lungimea articolului original. Comentatorii trebuie să manifeste respect faţă de ceilalţi participanţi la discuţie şi să folosească un limbaj corect şi civilizat. Graphicfront îşi rezervă dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe.