908 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Denkprozesse der Fotografie - din raftul cu cele mai frumoase cărți germane

De Anna Ciepiela| 05 Martie, 2013 | Categorie: prezentări | Vizualizări: 3058

Această carte conține texte teoretice prezentate la simpozioanele de fotografie organizate în ultimii treizeci de ani la Bielefeld. Texte lungi și desigur dificile, cu poze putine și mici, probabil bine cunoscute de toți cei interesați de acest subiect. Totuși, un grup de designeri a reușit să facă din acest material (care, s-ar părea, nu lasă multă libertate de mișcare), o carte foarte vie și excitantă din punct de vedere grafic și funcțional.
Cartea a primit Honorary Award în competiția "Best German Book Design" în anul 2010, în categoria Academic and Specialist Books.


Primul lucru care-ți sare în ochi este culoarea folosită, un Pantone fluorescent, care apare în toată cartea în mod foarte sistematic, creând un ritm puternic între negru și alb.
Au fost alese două caractere de litere, font Academica Pro pentru text și font Katarine pentru titluri, subtitluri, note, coloncifru și colontitlu, explicații pentru poze. Academica Pro e un font creat de către Josef Týfa și FrantiÅ¡ek Å torm pe baza digitalizării caracterului Academia, proiectat de Týfa în anii 1967-1968 pentru paginarea textelor stiințifice, ale cărui litere au fost tăiate în metal. E antiqua de tip transitional, cu contrast vizibil între grosimea liniilor orizontale și verticale ale literelor, axa variabilă, tensiuni în curbele literelor precum "a" și "y", și mici deschizături în litere precum "a", "c", "e", "s',  care totuși nu deranjează la citit. între majusculă și minusculă e o armonie, iar textul, paginat perfect, cu mare grijă, e spațiat extrem de bine, așa că paginile cu text sunt aerisite.


Katarine în schimb este un sans-serif îngust care dă o senzație foarte puternică de geometrie, litere dreptunghiulare, calmate cu volute regulare și moi. Acest font dă cărții un aspect deosebit.
Trebuie subliniată grija cu care a fost pregătit acest text, cu multitudinea de detalii lucrate până la perfecțiune: numele proprii scrise cu small caps frumos spațiate, numere de referință la note scrise cu această culoare specială cu font Katarine, și primele linii ale paragrafelor care ies în afara coloanei cu text.
Asimetria oglinzii paginii ajută la sistematizarea informației. Marginea lată din dreaptă e folosită întotdeauna pentru note, poze, explicații și credite.

 


E impresionantă prospețimea graficii acestei cărți, obținută cu mijloace simple, dar hotărâte: de pildă decizia de a plăti pentru două culori: negru + Pantone în loc de patru (CMYK); decizia de a tipări toate fotografiile în alb-negu și mici; decizia de a nu pune pe copertă nici o poză, chiar dacă ar fi din ce alege, în definitiv fotografia fiind subiectul principal al tuturor textelor și a cărții în sine; decizia de a alege o hârtie de înaltă calitate care asigură lizibilitate maximă textului și nu reflectă lumina. Nu în ultimul rând, decizia de a face coperta cu clape lungi și cotor drept, chiar dacă o variantă cartonată ar fi putut fi o alegere firească pentru o carte atât de groasă.
Toate acestea fac din Denkoprozesse der Fotografie o carte proiectată de la cap la coadă în spiritul funcțional, cu prioritățile bine stabilite probabil de la prima schiță, sistematizată și serioasă, cu un extra thrill care mă atrage la lectură de fiecare dată când o văd pe raft, chiar dacă nu știu germană.


Denkprozesse der Fotografie
Martin Roman Deppner, Gottfied Jäger (HRSG.)
Editura Kerber, 2010
Proiect Rasmus Bruning, Dirk Fütterer, Thomas Grützner, Till Zettelmeier
Pagini 480
Format 17,2 x 24 cm
Tiraj 1400
Fonturi Academica Pro, Katerine
Hârtie Munken Lynx 130g/mp de la Arctic Paper


Foto Anna Ciepiela

 

anna ciepiela book design grafica de carte

Despre autor

Anna Ciepiela
ANNA CIEPIELA e poloneză și a studiat teoria și practica editării în Cracovia (Universitatea Iagielona). Licența și-a scris despre design de carte în România. A proiectat cărți pentru edituri din Polonia: Karakter, W.A.B., Wydawnictwo Literackie, și România. În perioada 2011-2013 a locuit la București și a lucrat la Atelierul de grafică. În prezent trăiește în Olanda și lucrează la Studio Pino, Amsterdam.

0 comentarii

Scrie un comentariu

Graphicfront vă recomandă ca opiniile exprimate să fie scurte şi la obiect. În general, nu trebuie să depăşească lungimea articolului original. Comentatorii trebuie să manifeste respect faţă de ceilalţi participanţi la discuţie şi să folosească un limbaj corect şi civilizat. Graphicfront îşi rezervă dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe.