DJ GARĂ featuring CARAGIALE - II
în 1923 (2 iulie) un accelerat pleca din gară iar cîțiva kilometri mai la est avea să se ciocnească cu un tren staționat în stația Vintileanca cu urmări dramatice: 66 de morți și 105 răniți. După cercetările făcute vinovat a fost scos acarul Ion Păun, devenit un sinonim al țapului ispășitor. Gara veche, bombardată și în primul război mondial, nu fusese scutită de bubuieli nici în cel de-al doilea, așa încît s-a impus construcția alteia, cîteva zeci de metri mai la est. Un detaliu descoperit de curînd, cînd aflat în gară cu taică-miu am vrut să fac pe deșteptul și să-i arăt niște detalii arhitectonice rămase de la construcția veche. Un pic dubitativ, dar conștient că mă va ajuta, mi-a spus: Eu știam de la ăi bătrîni că gara veche a fost mai încolo. Au rămas ruinele pînă prin anii 70. Am tăcut mîlc și-am început să caut pînă am descoperit povestea afacerii Strousberg, compania căreia statul român îi concesionase lucrările pentru construcția căilor ferate și a unor gări. Fosta gară era o replică un pic micșorată a celor din Ploiești, Buzău, Bacău sau Tecuci - gara tip Strousberg, avea să-mi confirme domnul Radu Bellu pe peronul Gării de Nord zilele trecute.
în fine, de-a lungul orașului s-au mai întîmplat accidente. Poveștile cîtorva le știu și eu încă, din discuțiile celor mari, cu detalii care mai de care mai terifiante. Poate că la Mizil au fost mai multe decît alte părți, tind să cred. La o reconstituire, prin anii 80, am asistat și eu, laolaltă cu mulți alți copii vecini ai gării, un episod macabru pe care l-am amintit într-o proză scurtă care poate fi găsită în Best of proza anilor 2000 de la editura Polirom (reclamă!). Era o vreme cînd, în ciuda acestor accidente, gara era plină de viață. Acum este în descompunere. La începutul lui ianuarie, în dreptul depozitului de cereale văzusem stive cu traverse și șine, pentru a afla că de fapt triajul a fost demontat. Oricum, povestea feroviară a orașului nu are doar tonuri nostalgico-dramatice, așa că pentru următoarea piesă promit ceva mai vesel. Din scenariile unor forumiști pasionați de teme feroviare aflu că zona Mizil ar putea fi traversată de linia europeană HSR (High Speed Railway), dar și că asta s-ar putea întîmpla abia prin 2040. Pînă atunci însă, să ne ocupăm totuși cu trecutul!
Foto arhiva Cosmin Manolache
Despre autor
COSMIN MANOLACHE este muzeograf la Muzeul Ţăranului Român şi scriitor. A publicat volumul Ce faţă cumplită am şi a participat cu texte la volume colective (Povestiri mici şi mijlocii / Cartea cu euri / Arca lui Noe – de la neolitic la Coca Cola / Anii 80 şi bucureştenii / Îngeri zmei şi joimăriţe / Primii mei blugi / Prima mea călătorie în străinătate). Blog personal/ Miziliada.blogspot.com
Scrie un comentariu
Graphicfront vă recomandă ca opiniile exprimate să fie scurte şi la obiect. În general, nu trebuie să depăşească lungimea articolului original. Comentatorii trebuie să manifeste respect faţă de ceilalţi participanţi la discuţie şi să folosească un limbaj corect şi civilizat. Graphicfront îşi rezervă dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe.
0 comentarii