Iron Curtain Graphics. Eastern European Design Created without Computers
Cartea poate fi comandată online de la librăriile ExLibris
Totul era gri în spatele Cortinei de Fier?! - nimic mai departe de adevăr!
Vești bune pentru pasionații de Grafică fără computer (și nu numai!): Atelierul de grafică are plăcerea să vă prezinte cea mai nouă - și specială! - lucrare din acest proiect: Iron Curtain Graphics, publicată la editura Gestalten - o colaborare care ne onorează!
Iron Curtain Graphics. Eastern European Design created without computers este o carte diferită, cu o altă abordare, selecție și structură pornind de la documentarea noastră pentru cele 2 volume GF. Vorbim aici de o ediție cu materiale în majoritate nepublicate încă, tiparită impecabil, într-un alt format. Grație și colaboratorilor din alte țări foste comuniste, am reușit să ajungem la o lucrare spectaculoasă care surprinde crâmpeie impresionante ale producțiilor grafice ce defineau vizual perioada Cortinei de Fier.
E un volum consistent și colorat care povestește multe lucruri noi despre o perioadă dificilă și sumbră în această părticică de lume - și asta unui public mult mai larg, întrucât cartea beneficiază de distribuție worldwide.
Cei dintre voi care cunosc această editură, intuiesc probabil deja cam despre ce tip de carte vorbim, iar celorlalți nu putem decât să le zgândărim curozitatea și interesul amintind direcția Gestalten - dezvoltăm conținut pentru pasionații de cultură vizuală avangardistă de pretutindeni.
Iron Curtain Graphics - Eastern European Design Created Without Computers este realizată de Carla Duschka și Ciprian Isac şi publicată la editura Gestalten, Berlin.
Este prima colaborare dintre un editor român şi editura germană Die Gestalten, foarte cunoscută în lumea publicațiilor de artă, design.
Cele două volume Grafică fără computer apărute în România la editura Atelierul de grafică au constituit punctul de plecare pentru această nouă carte. Cu foarte multe materiale noi și într-un format mai mare, albumul de 208 pagini circulă deja în toată lumea.
Iron Curtain Graphics poate fi privit ca un manual pentru cei care-și caută inspiraţia în idei, tehnici şi modele provenite din munca anonimă a graficienilor din spatele Cortinei de Fier, mai curând decât în softurile de ultimă generaţie.
Dincolo de conceptele şi tehnicile folosite şi de rezultatul acestui mariaj, rămânem cu obiecte şi mesaje codate ideologic, pline de cele mai multe ori de un umor involuntar.
Ce este?
Este o ediție specială, inedită, cu multe materiale publicate în premieră.
Spre deosebire de volumele românești, Gestalten a preferat un format de pagină mai mare și materiale cu dominantă ilustrativă iar Atelierul de grafică a ales o altă structură a capitolelor.
Cartea evidențiază un aspect paradoxal al comunicării din spatele cortinei de fier: constrânși de reguli stricte, cenzură și fără a avea avantajul tehnicii de acum, graficienii profesioniști sau 'de serviciu' și-au găsit refugiul în soluții compoziționale și cromatice extrem de ingenioase.
Capitole
- Propagandă
- Protecția muncii
- Cultură și divertisment
- Știință și educație
Detalii tehnice
Număr de pagini/ 208, integral policromie
Format/ 24 x 28cm
Hârtie/ G-Print 150 g FSC
Legătura/ fascicole cusute
Coperta/ flexibilă plastifiată mat
Font/ Anivers, Mechanics Gothic
Echipa cărții
Editura/ Gestalten, Berlin
Autor/ Atelierul de Grafică – Carla Duschka și Ciprian Isac
Layout/ Atelierul de Grafică
Coperta/ Matthias Hübner, Gestalten
Texte/ Angelo Mitchievici, Caterina Preda
Editare texte/ Carla Duschka, Anna Ciepiela
Fotografi/ Simona Sterca, ioana Lupaș, Șerban Bonciocat, George Turliu, Mihai Tudoroiu,
Ciprian Isac
Coordonare proiect/ Julian Sorge, Gestalten
Productie/ Martin Bretschneider
Corectură/ Nicoleta Mitrofan, Samuel W. F. Onn și Leina Gonzalez - Gestalten
Tipărit de/ Optimal Media Röbel/Müritz Germania
Prelucrare foto/ Atelierul de Grafică, Irina Colan, Ana-Maria Pascal, Cristan Garcia, Șerban Bonciocat
Concept grafic și editorial/ Carla Duschka, Ciprian Isac
Cartea poate fi comandată online de la librăriile ExLibris
Despre această lucrare, editura spune: Iron Curtain Graphics prezintă o selecție de grafică, ilustrații și tipografie din perioada comunistă, toate surprinzător de inovative și colorate - o adevărată sursă de inspirație pentru elita designerilor contemporani ce aleg să-și construiască opera pe o bază a ideilor, conceptelor și tehnicii din trecut, mai degrabă decât din ultimele noutăți ale tehnicii computerizate.
Capitolele Propagandă, Protecția muncii, Cultură și divertisment, Educație și știință conțin afișe, semnalistică, dar și coperte de cărți sau reviste ce nu și-au pierdut de-a lungul timpului nimic din impactul lor visual. Aceste exemple sunt dovada creativității și a ingeniozității în ciuda (sau, tocmai datorită) restricțiilor impuse de un regim totalitar.
Angelo Mitchievici semnează prefața acestei cărți - un text excelent din care avem aici un scurt extras: Vocea propagandei, ca şi imaginea, invocă limpiditatea morală printr-o acurateţe a propoziţiilor simple de abecedar. Imobilitatea zâmbetelor, incantaţiile morale, umanismul butaforic, un optimism fardat transformă emfatic realitatea în statuar şi gesticulaţia în rit. în lumea secularizată a paradisului comunist, muncitorul este divinitatea invocată pentru a descătuşa energiile creatoare şi a dizolva prin exemplul său şi ultimele reziduuri burgheze ale vechiului regim. Expresie emblematică a titanismului proletar, Muncitorul se profilează pe fundaluri constructiviste, redimensionat la scara unei umanităţi superioare. Creat în retortele ideologice ale Partidului de către „inginerii de suflete”, acest om nou, un om-maşină, populează o lume de utilaje grele pe care, asemeni cavalerilor medievali, le incorporează în echipamentul său războinic. Gestul simbolizant devine semnătura sa: palma transformată în pumn, pumnul încleştat pe steagul roşu, pe seceră sau ciocan, strângerea de mână parafând angajamente ideologice etc. Acest prototip emană forţa brută a uneltelor mari şi grele pe care le manipulează.
(…) Soluţiile estetice propuse nu exclud rafinamentul, severitatea liniei nu excomunică stilizarea şi o viziune de epură impune o scriitură aparte a gesticulaţiei artistice. Ceea ce constituia un plan secund, dimensiunea estetică, revine acum în prim plan când mesajul propagandistic s-a dizolvat într-un semn derizoriu şi inutil care nu mai convoacă nicio adeziune.
Prin urmare, dragi prieteni Graphicfront, pentru susținerea și încurajările voastre, iată că apar și altfel de recompense… sperăm să va bucure la fel de mult ca și pe noi!
Mai multe detalii despre carte aici
Cartea poate fi comandată online aici și va ajunge curând în librăriile Cărturești.
0 comentarii