Portretul luptătorului la tinereţe
La Revoluţie aveam şase ani. Din precauţie, părinţii mei n-au vorbit
niciodată despre Ceauşescu în prezenţa mea, aşa că atunci nu am
priceput de ce a fost omorât. Mai târziu am realizat însă că perioada
comunistă era o etapă atât de importantă, încât până şi o biată
discuţie în contradictoriu asupra ei putea să strice prietenii vechi,
relaţii.
Am simţit apoi nevoia să aflu mai multe, să înteleg de unde a venit
toată suferinţa aceea care i-a făcut pe oamenii din decembrie '89 să nu
le mai pese că vor fi împuşcaţi sau călcaţi de tancuri. Citind, auzind
tot felul de poveşti, aveam mereu senzaţia că aflu despre un Rău
fascinant, o forţă suficient de puternică încât să te poată transforma
din om, în neom. Atât de simplu. Deveneai altceva. Nu altcineva, pentru
că referindu-te la o persoană, trebuie automat să te referi la o
conştiinţă. Şi nu era cazul Oamenilor Noi.
Cu toate astea, tot nu înţeleg cum de comunismul e, mai nou, un soi de
banc. Nu înţeleg cum de Ceauşescu e perceput de către adolescenţi nu ca
un dictator, ci ca un “un tip mic şi grăsuţ, care nu arată prea bine”
(citat din trailerul realizat de Marian Crişan pentru filmul
“Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”). înteleg că a merge mai departe
şi a-i întreba pe cei născuţi după ’89 despre Gheorghiu-Dej, Ana Pauker
sau Bodnarenko sunt nişte glume bune. Mi se pare cu atât mai greu de
înţeles, cu cât crimele, lagărele, bătăile, abuzurile, lipsa
posibilităţii de informare şi de exprimare, toate lucrurile astea s-au
întâmplat acum câteva zeci de ani, nu sute, nu mii. Sunt aici, după
colţ, uşor prăfuite şi, din păcate, poate agasante pentru cei născuţi
după ’89.
Din cauza asta, m-am bucurat mult când am aflat de “Portretul
luptătorului la tinereţe”. E povestea mai puţin cunoscută a Grupului
Carpatin Făgărăşan, grupare de rezistenţă anticomunistă condusă de Ion
Gavrilă Ogoranu şi alcătuită mai ales din studenţi. Tinerii (sau
“bandiţii”, cum îi numeau organele Securităţii) s-au împotrivit
comunismului timp de aproape 10 ani, ascunşi în munţi. De-a lungul
timpului, după ce toţi membrii au fost omorâţi sau capturaţi, Ogoranu a
continuat să se ascundă de Securitate timp de aproape 30 de ani.
S-au spus multe despre film: că durează mult peste limita răbdării (2,5
ore), că actorii nu sunt convingători (merită însă lăudaţi Ion
Constantin şi Mihai Bendeac, în roluri secundare, pentru portretizarea
extrem de convingătoare a membrilor Securităţii), că acţiunea nu e
coerentă (regizorul Constantin Popescu a avut, într-adevar, bătăi de
cap cu sintetizarea documentelor de arhivă dintre 1945 şi 1965 pe care
le-a studiat pentru acest film). Dacă mă întrebi însă pe mine, filmul
merită văzut din mai multe motive:
- în primul rând, pentru a învăţa
despre existenţa acestui grup anticomunist, hăituit în permanenţă de
Securitate (se spune că în perioada 1947-1960, cât au existat aceste
grupuri de rezistenţă, Securitatea şi-a mobilizat cele mai numeroase şi
bine pregătite forţe). Nu mai puţin important a fost faptul că au
rezistat foarte mult timp foamei, setei, frigului şi dorului de
familie, grupul lui Ogăranu trăind în munţi 7 ani;
- apoi, pentru
prezentarea brutală, dar sinceră, a metodelor “de convingere” securiste
(simţi direct în carne scena smulgerii dinţilor şi unghiilor unui
partizan care nu voia să ofere informaţii despre grup. La fel, scena în
care mama altui partizan, abia împuşcat în faţa ei, îşi strigă fiul
mort cu “Puiul mamii!”, strigăt urmat doar de zgomotul din ce în ce mai
îndepărtat al cizmelor securiştilor, e zguduitoare);
- nu în ultimul
rând, oricât de patetic ar suna, pentru faptul că aminteşte de nişte
concepte uitate: onoare, loialitate şi tărie de înger, acel înger care
te ajută să faci uneori lucruri dure, de care nu te credeai în stare,
dar al căror scop e pur şi corect. (De aici şi citatul lui Rainer Maria
Rilke, care deschide filmul: “Orice înger e înfricoşător”);
- adaug, la
final, peisajele incredibile - munţii, luncile, pajiştile, pădurile,
lacurile, lanurile de grâu cu maci care reuşesc, toate, să te mai
îmblânzească după atâta sânge scurs şi după toată teama care, de-a
lungul filmului, se instalează încet-încet şi în tine: „Oare cine o
să-i mai trădeze de data asta? Cum o să moară următorul?”.
Poate nu e un film realizat perfect, dar e musai de văzut pentru
subiectul pe care îl tratează (dacă nu mă înşel, e chiar primul film
românesc făcut pe tema rezistenţei anti-comuniste). în plus, „Portretul
luptătorului la tinereţe” e doar prima parte din trilogia „Aproape
linişte”, următoarele doua filme prezentând povestea Elisabetei Rizea,
o altă luptătoare împotriva comunismului, respectiv a fraţilor
Arnăuţoiu şi a grupului de partizani „Haiducii Muscelului”.
Foto www.portretulluptatorului.ro
Dacă nu ai apucat să îl vezi la
cinema, filmul e difuzat luna asta de HBO, pe 10 ianuarie (ora 01:40)
sau 27 ianuarie (ora 21:30). Sau il poti vedea aici.
0 comentarii