Tiparul înalt (prima parte)
Cărți,
ziare, reviste, pliante, etichete, cărți de vizită, broșuri, rapoarte
anuale toate sunt tipărite, de cele mai multe ori pe hârtie, de o
calitate mai bună sau mai proastă, mai bine sau mai rău. Intrăm zilnic
în contact cu tipărituri ce au deobicei un caracter efemer, și încet,
încet ne-am obișnuit să le ignorăm forma, devenind parte integrantă a
fundalului zilnic. Citim rapid informațiile pe care ni le oferă și nu
dăm atenție în mod normal hârtiei sau tipului de literă folosit.
Data viitoare cand vă aflați într-un anticariat sau aveți la îndemână o
carte tipărită până în jurul anilor 60, vă invit să treceți degetele
peste suprafața tipărită a paginilor interioare. Cel mai probabil, veți
simți cum literele sunt ușor reliefate. Deasemenea, dacă tiparul este
de bună calitate, puteți observa cum semnele sunt bine conturate, clare,
iar culorea cernelii este foarte intensă. Acesta este rezultatul
tiparului înalt, o metodă folosită timp de sute de ani pentru a imprima
text și care, atunci când este realizată riguros, oferă un plus de
frumusețe și în același timp, o experiență tactilă încântătoare.
Procesul de tipărire la care mă voi referi în continuare, același folosit de Gutenberg, (i.e. tipar înalt), se bazează pe principiul imprimării unei suprafețe în relief pe
un alt suport. Până la jumatatea secolului XX acesta a fost principala
metodă de tipărire, iar in ziua de azi există o adevărată mișcare de
renaștere a artei negre. Principiile care stau la baza tiparului înalt
sunt simple, însă metodele de obținerea a unei tipărituri de calitate,
cantitatea optimă de cerneală, presiunea ce trebuie aplicată, tipul de
hârtie potrivit, sunt variabile ce pot fi controlate optim numai în urma
a ani de experiență, de multe ori acumulată sub formă de ucenicie.
Am povestit într-un articol anterior despre metoda de producere a literelor metalice și despre cum invenția lui Gutenberg a revoluționat cuvântul tipărit și a
transformat cartea, dintr-un obiect artizanal într-unul produs în serie.
Cu toate astea, trebuie ținut cont că a fost nevoie de aproximativ un
an pentru ca Biblia lui Gutenberg să fie culeasă și tipărită ceea ce,
după standarde moderne, este enorm. Este adevărat că în secolul al
XV-lea zilele de lucru erau mai puține, dacă ne gândim la numărul de
sărbători religioase din calendarul catolic, însă principalul motiv
pentru care culegerea Bibliei a durat așa de mult a fost dorința lui
Gutenberg de a tipări o carte perfectă din punct de vedere estetic. El a
produs litere de diverse lățimi (de exemplu, mai multe tipuri de e, de
lățimi diferite) astfel încât, rândurile să aibe exact aceiași lungime,
fără spații albe inestetice.
Pe lângă tehnologia de turnare a literei mobile, Gutenberg a inventat și
o mașină, inspirată de presele de vin întâlnite în zona sa natală,
Mainz. Designul tiparnițelor s-a schimbat de-a lungul timpului, însă
principiul de bază, acela de a exercita presiune asupra unei suprafețe
pe care s-a aplicat inițial cerneală și care se află în contact cu o
alta suprafață (i.e. suport de tipărire), a rămas același până la
mijocul secololui XX. Așa cum am spus mai sus, tipografia este o artă
minuțioasă care necesita mult timp, pricepere și pasiune. Pentru
tipărirea unei pagini, trebuia ca, inițial textul sa fie cules (proces
pe care îl voi detalia cu ocazia altui articol), fixat într-o ramă
metalică, acoperit de un strat optim și uniform de cerneală și abia
apoi, se poate imprima pe hârtia, produsă manual, ce inițial
trebuie umezită.
Tiparul înalt nu a mai fost folosit pentru producerea cărților încă de
la jumătatea secolului XX. Cu toate astea, în ultimii ani, această artă a
cunoscut o revitalizare, odată cu interesul crescut pentru renașterea
mediului analog și a cărții-obiect. De exemplu, editura The Folio
Society din Londra, specializată în producerea volumelor de lux adresate
colecționarilor, a început in februarie 2011 publicarea unei ediții
limitate a patru piese scrise de William Shakespeare tipărite în
întregime pe tipar înalt, culese manual pe hârtie de cea mai bună
calitate, produsă artizanal.
0 comentarii