Tractor. Trecut &prezent - imaginea a ceea ce a fost cândva o uzină cât un oraș: Uzina Tractorul Brașov. (tiraj epuizat)

De Ciprian N. Isac| 20 Iulie, 2018 | Categorie: graphic design CĂRȚI GRAPHIC FRONT | Vizualizări: 4038

La acel moment viitorul nu se arăta în niciun fel, altfel i-am fi spus Tractor. Trecut, prezent și viitor. Astăzi nu mai cunoști locul, sute de oameni muncesc sau sunt consumatori, în hale refăcute, pe un perimetru transformat în întregime.
Acum zece ani, când lucram la această carte, eram mohorâți rău la ideea demolării acestui sit industrial. Am fi păstrat aproape tot într-un muzeu de 100 de hectare. Dacă veți vedea fotografiile, veți simți la fel. Sentimentul s-a mai estompat acum, poate că ăsta e firescul, poate că așa trebuie să se întâmple. Să te împotrivești venirii noului ar fi o neghiobie.

Albumul Tractor este fără îndoială fascinant. El devenea document cu fiecare lună care trecea, cu fiecare kilogram de fier vechi care ieșea din incintă. Tot ce am fotografiat noi atunci, nu mai există. Poate doar o infimă parte care e primenită cu totul.

Apărut din necesitatea de a conserva imaginea a ceea ce a fost cândva o uzină cât un oraș: Uzina Tractorul Brașov. “Nu puteam lăsa sa dispară toate acestea fara o documentare, atât pentru noi cât și pentru cei care nu cunosc acest loc – acum, când totul urmează să se schimbe odata cu lucrările de curățare şi regenerare” scrie in introducere Ioana Lupaș, reprezentantul  comanditarilor.

Istoricul uzinei, care deschide albumul, este amplu ilustrat cu fotografii de arhivă. Imaginile document, care alcatuiesc nucleul tare al cărții sunt grupate în trei secțiuni: Exterioare, Interioare și Mașini unelte. Vederi de ansamblu, nenumarate acoperisuri, țevi și conducte, coșuri pitorești, sau melancolice detalii de vegetație imbrăcate în structurile fantasmagorice sunt strânse la un loc, pentru a reda o atmosfera pe care ochiul nu o va mai surprinde niciodată. În interior, obiectele în serie, și piesele disparate, piulițele, robinetele sunt tot atatea detalii colorate ale unui tablou uriaș. Ultima parte - Mașini unelte – incapsuleaza emoția degajată de obiectele de uz personal, risipite stingher în hale și ateliere. Fiecare secțiune a carții este prefațată de textele insolite și savuroase ale lui Călin Torsan.
(Madalina Mirea)

Cartea a fost a doua a editurii Atelierului de grafică. Ea venea firesc după Kombinat. Ruine Industriale ale epocii de aur (editura Igloo), și avea să devină temelie pentru toate cele ce au urmat, seria
Grafică fără computer, Iron Curtains Graphics, Reclamă fără capitalism.

Albumul este indisponibil.
 



Comanditar/ Centerra Partners
Coordonator proiect/ Ioana Lupaș


Editura/ Atelierul de grafică
Concept grafic și editorial/ Carla Duschka, Ciprian Isac
Foto/ Martin Flipo Hedrich, Ciprian Isac
Texte/ Mădălina Mira, Călin Torsan
Corectură/ Călin Torsan
Prelucrare foto/ Carla Duschka, Irina Colan, Dan Ichimescu
Traducere/ Samuel W. Onn
Tipar/ Herris Print
Tiraj/ 1000







 

tractor atelierul de grafica brasov book design horia stoica atelierul de grafica book design ciprian n. isac

Despre autor

Ciprian N. Isac
Ciprian este licențiat în grafică (Universitatea de Arte, București). Cofondator al Atelierului de grafică, în anul 2005. În anul 2010 pornește Graphicfront, proiect ce include printre altele și seria cărților Grafică fără computer. Lucrează ca graphic designer specializat în publicații și grafică de eveniment (Romanian Design Week, Street Delivery, CNDB, etc). Pe alocuri mai gândește și realizează design de obiect expozițional și gestionează diverse proiecte de echipă.